سرویس خودرو توسط تیم بی بی شاپ
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
سرویس خودرو توسط تیم بی بی شاپ
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیخندوانهسرویس خودرو توسط تیم بی بی شاپ

تعداد بازدید : 80
نویسنده پیام
bbshop آفلاین


ارسال‌ها : 2
عضويت : 11 /6 /1400
سرویس خودرو توسط تیم بی بی شاپ

به نظر شما درمان بهتر است یا پیشگیری؟ آیا شما اجازه می‌دهید تا مریض شوید و به دکتر مراجعه کنید یا برای چک‌آپ‌های دوره‌ای به پزشک مراجعه می‌کنید؟ در حقیقت همیشه این جمله را شنیده‌ایم که علاج واقعه قبل از وقوع است. اما چقدر به این ایمان داریم؟ این جمله در مورد خودرو هم نیز کاملا مصداق دارد. سرویس خودرو و سرویس دوره‌ای باعث حفظ سلامت آن شده و دیگر لازم نیست که به دلیل خرابی‌های مختلف به تعمیرکار مراجعه کنید. شاید هزینه تعویض روغن برای شما سنگین باشد اما هزینه تعمیر موتور حتما سنگین‌تر خواهد بود.

چرا باید سرویس دوره‌ای خودرو خودم را انجام دهم؟

همانطور که اشاره کردیم، سرویس دوره ای و سرویس خودرو دقیقا همانند همان چک‌آپ‌های دوره‌ای بدن خودمان است. ما قبل از اینکه به بیماری خاصی مبتلا شویم، باید تلاش کنیم تا سیستم ایمنی بدن‌مان را در مقابل آن بیماری تقویت کنیم. برای مثال پیش از اینکه مبتلا به سرطان شویم، باید آنتی اکسیدان زیادی مصرف کرده و همچنین از سیگار و موارد سرطان‌زا دوری کنیم.

گاهی هزینه این چک‌آپ‌های دوره‌ای بسیار زیاد است. اما اگر در حین این چک‌آپ‌ها وجود یک بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، آنگاه درمان آن ساده‌تر و قطعی‌تر خواهد بود. در مورد سرویس خودرو هم قضیه دقیقا به همین شکل است. هزینه تعویض روغن در فواصل زمانی کوتاه شاید برای شما چشم‌گیر باشد، اما اگر خدایی ناکرده به دلیل عدم تعویض به موقع روغن، دنده‌های گیربکس شما دچار مشکل شود، دیگر با هزینه‌های اندک نمی‌توان آن را تعمیر کرد.

در گذشته که خودرو وجود نداشته، از اسب و چنین حیواناتی برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. در آن دوران زمانی که فرد با اسب خود به منزل می‌رسید، پیش از اینکه وارد خانه شود و خودش غذا بخورد، به اسب خود غذا می‌داد. سپس او را تیمار می‌کرد و اجازه می‌داد تا در شرایط آرام استراحت کند. مردم آن دوران بر این باور بودند که ما سوار اسب می‌شویم و او به ما خدمتی بزرگ می‌کند، در نتیجه لایق این است که همواره پیش از خود، از او تیمار کنیم. البته اگر غیر از این هم انجام می‌دادند، اسب به مرور زمان ضعیف می‌شد و دیگر کارایی لازم را برای صاحبان خودش نداشت.

سرویس دوره‌ای هم دقیقا همانند تیمار اسب است. خودروی شما خدمتی بزرگ را انجام می‌دهد و بنابراین نیاز به تیمار دارد. هرچقدر دیر‌تر به داد او برسید، مشکلات خودروی شما به تدریج بیشتر می‌شود و این روند نزولی تا حدی ادامه پیدا می‌کند که دیگر کارایی لازم را برای شما نداشته باشد. پس در نتیجه اصلا نباید از سروس خودروی خود غافل شوید. لازم نیست که خودرو حتما دچار عیب و ایرادی شود تا به تعمیرکار مراجعه کنید. فراموش نکنید که علاج واقعه قبل از وقوع است!

چه زمانی باید سرویس دوره‌ای را انجام دهیم؟

برخی تصور می‌کنند که باید سرویس دوره‌ای در بازه‌های زمانی منظم انجام دهند. این یک باور اشتباه است. شما باید به دفعات مختلف اقدام به سرویس خودرو کنید. به عنوان مثال خیلی بعید است که زمان تعویض روغن موتور خودرو با زمان تعویض روغن گیربکس آن در یک دوره قرار بگیرند. اگر بخواهید این کار را انجام دهید، باید کوتاه‌ترین زمان سرویس را انتخاب کرده و در آن دوره همه چیز را تعویض کنید که این واقعا هزینه‌بر است.

البته اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید، می‌توانید مثلا در بازه‌های دو ماهه، انواع سرویس‌خودرو را انجام داده و به این مساله دقت نکنید که زمان سرویس کدام قسمت نرسیده است.

اگر هزینه این کار برای شما بسیار بالا است، باید زمان تقریبی انواع مختلف سرویس دوره‌ای را بدانید تا به دقت همانند یک پدر یا مادر دل سوز، از فرزند خود مراقبت کنید!

معرفی انواع سرویس خودرو

در اینجا قصد داریم تا انواع مختلف سرویس خودرو را به شما معرفی کنیم. در ادامه بازه‌های زمانی مورد نیاز برای انجام این سرویس‌ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد تا با تاریخ مراجعه برای انجام سرویس دوره‌ای بیشتر آشنا شوید.

سرویس دوره‌ای هم دقیقا همانند تیمار اسب است. خودروی شما خدمتی بزرگ را انجام می‌دهد و بنابراین نیاز به تیمار دارد. هرچقدر دیر‌تر به داد او برسید، مشکلات خودروی شما به تدریج بیشتر می‌شود و این روند نزولی تا حدی ادامه پیدا می‌کند که دیگر کارایی لازم را برای شما نداشته باشد.

تعویض روغن موتور

قطعا رایج‌ترین، معروف‌ترین و قطعا مهم‌ترین سرویس دوره‌ای خودرو، تعویض روغن موتور است. موتور ماشین همانند قلب در بدن انسان است. بدون قلب بدن یک ثانیه هم حیات ندارد و موتور خودرو نیز از این قاعده مثتثنی نیست. همانطور که خون در قلب جریان دارد، روغن موتور داخل بدنه موتور می‌گردد. اگر خون ما دچار لختگی شود، قلب از کار می‌ایستد و ما دچار سکته قلبی خواهیم شد. سکته در برخی موارد باعث مرگ نیز می‌تواند شود.

صافی و کیفیت روغن داخل موتور نیز اهمیتی کمتر از خون داخل رگ‌های ما ندارد. روغن موتور باعث جذب گرمای بالای موتور شده و اجازه نمی‌دهد که قطعات مختلف در حین حرکت به یکدیگر آسیب بزنند. خاصیت روانی روغن و جذب گرمای آن است که باعث حفظ سلامت موتور شما می‌شوند. بعد از گذشت مدتی معیین که روغن داخل موتور کار کرد، خاصیت گرمایی و روانی اولیه خود را از دست می‌دهد. این مساله یا باعث می‌شود که روغن یاتاق خودرو که داخل روغن غوطه‌ور است، به سرعت داغ شده و به اصطلاح سرخ شود. در این حالات است که یاتاق‌های موتور دچار مشکل شده و موتور از حرکت می‌ایستد.

از طرف دیگر روغن نامرغوب یا با کیفیت پایین می‌تواند باعث عبور روغن از رینگ پیستون و ایجاد روغن‌سوزی شود. در حال حاضر هزینه تعمیر موتور و باز کردن آن بسیار بسیار زیاد است و در مورد خودرو‌های خارجی لوکس همانند بنز و بی ام و، این هزینه واقعا کمر شکن است.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتور و همچنین تکنولوژی روز مورد استفاده قرار گرفته در روغن‌های موتور، باید در فواصل کوتاه‌تری روغن موتور خود را تعویض کنید. حتی اگر خودروی شما اصلا حرکت نمی‌کند و شاید در مدت زمان طولانی باز هم به میزان کیلومتر تعیین شده نرسیده باشد، باز هم امکان تهنشین شدن رسوبات روغن و آسیب به موتور وجود دارد.

در نتیجه بر اساس توصیه متخصصان خودرو، روغن را باید بین 4000 تا 7000 کیلومتر تعویض کرد. در مورد خودرو‌های لوکس خارجی همانند بنز و بی ام و، بهتر است بعد از 2000 کیلومتر روغن موتور را عوض کنید. البته این عدد با در نظر گرفتن پارامتر‌های مختلف کمتر می‌شود.

به عنوان مثال اگر در دوره مورد نظر، به مدت زیادی در ترافیک‌های سنگین بوده‌اید، این رقم کمتر شده و در مورد موتور‌های حساس ترجیحا بعد از 1500 کیلومتر روغن موتور خود را باید تعویض کنید. از طرف دیگر اگر به اصطلاح خیلی تخت گاز رانندگی می‌کنید، این یعنی دمای موتور همیشه بالا است. به همین دلیل در این طور موارد نیز باید روغن موتور خود را سریع‌تر عوض کنید.

مدت زمانی که روغن موتور داخل خودرو مانده است را نیز باید در نظر بگیرید. حتی بهترین روغن موتور‌ها را نیز باید بعد از چهار ماه عوض کنید. این حتی در مواردی که طی این چهار ماه خودرو 1 کیلومتر هم حرکت نکرده صدق می‌کند. بعد از چهار ماه معمولا روغن در موتور رسوب کرده و دچار مشکل می‌کند.

شاید تصور کنید که با قیمت‌های بالای این روز‌ها، هزینه تعویض روغن بسیار بالا است. از طرف دیگر شاید حتی اگر با روغن خود 10 هزار کیلومتر هم که حرکت کنید، در لحظه متوجه هیچ تفاوتی نشوید. این دو مساله شاید باعث شود که تصور کنید این‌ها تنها تبلیغات شرکت‌های ساخت روغن است و هیچ نیازی به تعویض دوره‌ای و سریع روغن موتور نیست. اما بعد از گذشت مدتی طولانی، شاید در حدود 1 تا 2 سال، ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور شوید. آن موقع است که متوجه خواهید شد که این‌ها اصلا تبلیغ نبوده و هزینه تعویض روغن نیز در مقابل با این هزینه‌ها اصلا زیاد نیست!

ادامه مطلب در سرویس خودرو توسط تیم بی بی شاپ


امضای کاربر : فروشگاه لوازم یدکی و سرویس خودرو بنز و بی ام و BBSHOP
پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 12:36
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ