قالب ستون و سرستون
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
قالب ستون و سرستون
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیاخبار وبلاگ نویسان و سایت سازانقالب ستون و سرستون

تعداد بازدید : 118
نویسنده پیام
lemseo آفلاین


ارسال‌ها : 3
عضويت : 3 /1 /1400
قالب ستون و سرستون
قالب ستون مهم ترین بخش یک سازه بتنی میباشد که ستون ها برای انتقال نیروهای وارد بر ساختمان و سازه ها به زمین وصل و فشار زیادی را تحمل می کنند. دقت داشتن در اجرای جزئیات قالب ستون بتنی موجب بالا رفتن مقاومت ساختمان در هنگام زلزله میشود که این جزئیات شامل آرماتور بندی، تولید کننده قالب بتن و بتن ریزی می باشد. قالب بتن ستون در کل از دو جزء تشکیل شده است که شامل جدار قالب و کلاف یا قید بوده و برای بالا بردن مقاومت قالب ستون ها استفاده از ترکیب میلگرد و قالب بتن حائض اهمیت است. معمولا عملیات مربوط به قالب ستون بعد از مرحله آرماتور بندی انجام میشود. در قالب ستون نگرش کلی بر اساس بالاترین بخش یک ستون می باشد که قالب سرستون نام دارد که از این قالب نیز به اطلاح قالب سرستون بتنی هم نام برده میشود.

قالب ستون و سرستون
طراحی هر طرف از قالب ستون در بخش پایانی ملزم به حمایت از خود سرستون است. سه فرم اصلی سرستون ها که در همه پایتخت های باستانی وجود دارد به این صورت می باشد که ممکن است به شکل محدب ، مقعر و همچنین می تواند به شکل پیمایشی باشد. قالب بندی ستون می تواند با استفاده از قالب فلزی ستون ، قالب بتن پلاستیکی ، قالب تخته بندی ، قالب پلی وود و در مدل های دیگر اجرا شود و بهتر است که ارتفاع کنج ها و مدولار در قالب ستون یکسان نباشد مثلا ارتفاع پانل کمتر یا بیشتر از ارتفاع کنج باشد تا از پیچش ستون ها جلوگیری شود. البته تابیدگی یکی از نتایج قالب ستون به شمار می رود و برای رفع این عیب، باید سمت قیدها را به صورت یک در میان تغییر داد و یا به گیره ها در جهات مخالف هم کشش اعمال کرد.

قالب جعبه بتنی
این دسته از قالب ستون با گستردگی و تنوع زیاد می باشد که با هدف بتن ریزی اجسام پیش ساخته سبک و نیمه سنگین در تیراژهای بیشتر به کار گرفته می شود. ساخت کلونی ها و اجرای چند تایی برخی از انواع آن با پیش بینی شاسی‌ های متحرک و همچنین پک های CLC نیز امکان پذیر می باشد. اعم این سازه ها عبارتند از اقسام جداول ، کانیو ، فلاور باکس ، وافل ، بلوک‌ پیش‌ ساخته ، تتراپاد ، پایه ها و فونداسیون های پیش ساخته مسلح که با وجود شیوه های نوین تزریق ماشینی در برخی تیپ های فوق، همچنان مزایای استفاده از قالب جعبه بتنی ، بسیاری را به تهیه و بهر‌ه برداری از آنها سوق می‌دهد. برای ستون هایی با مقطع دایره از قالب فلزی گرد و ستون هایی با قطر زیاد، از قالب فلزی کمانی استفاده می شود.

سه شنبه 03 فروردین 1400 - 18:05
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ