با توجه به روابط گشتردۀ ایران با اتحادیۀ اروپا، قوانینی برای
استعلام و دریافت قیمت کالا در اروپا وجود دارد. در این روشها در ابتدا میبایست به کلیۀ قوانین موجود در کشور پیرامون صادرات و واردات و همچنین تعیین ارزش کلیۀ کالاها جهت ترخیص آن انجام شود. از این رو پیش از انجام هرگونه صادرات و واردات مطلب زیر را مطالعه کنید.
- بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی )
- کلیۀ هزینههای مربوط به افتتاح یا واریز بروات
- حق استفاده از نقشه، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا
- سایر هزینههایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق میگیرد. که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود.
مثال :اگر ارزش خرید کالایی با احتساب حق استفاده از نقشه ، مدل ، علامت بازرگانی و … سرجمع C ) cost ( و حق بیمه پرداختی (Insurance) I و کرایه حمل و باربندی (Freight) F باشد و سایر هزینهها از جمله هزینه ثبت ، سفارش و گشایش اعتبار D باشد ، ارزش گمرکی ) customs value ( از رابطه زیر بدست میآید .
CV= (C+I+F)+D
CV= (CIF) +D
مالکیت فکری و معنوی شامل موارد زیر است :
سازمان جهانی تجارت برای حفظ حقوق پدید آورندگان آثار علمی , هنری و مخترعین و ابداع کنندگان و طراحان کالاهای صنعتی و مارکهای تجاری با تاسیس سازمان مالکیت معنوی امور مربوطه را مدیریت میکند.لذا ارزش اعلام شده از طرف فروشنده به خریدار اینگونه تلقی میشود که شامل موارد فوق نیز است.
۱-حق الامتیاز ۲- حق چاپ و تکثیر ۳-مارک تجاری ۴-طرحهای صنعتی
اصول تعیین ارزش بروکسلاصول نُه گانه ای که توسط گروه مطالعاتی اتحادیه گمرکی اروپا اساس تعریف «ارزش» بروکسل قرار گرفت و مورد قبول برای اتحادیه گمرکی در شرف تأسیس مورد نظر بود؛ عبارتاند از :
اصل اول : ارزش گذاری کالا در گمرک باید ضمن ساده بودن ، منصفانه باشد و سد و مانعی در برابر تجارت به وجود نیاورد .
اصل دوم : مفهوم ارزش در گمرک باید هم برای ارباب رجوع و هم برای ادارات گمرک به سادگی قابل فهم باشد .
اصل سوم : نظام تعیین ارزش نبایستی مانعی برای ترخیص سریع کالا به وجود آورد
۵-نقشههای آی سی ها ۶-اطلاعات فاش نشده ۷-عبارات و نقشههای جغرافیایی
اصل چهارم : سیستم ارزشیابی باید طوری تنظیم شود که وارد کننده بتواند با اطمینان کافی و پیشاپیش ، ارزش کالای خود را در گمرک بداند .
اصل پنجم : نظام تعیین ارزش بایستی وارد کنندگان صحیح العمل را در مقابل رقابتهای نامشروع دیگران که با اظهار ارزش کمتر برای کالای مشابه صورت میگیرد ، حمایت کند .
اصل ششم : در مواردی که ارزش اظهار شده مورد قبول گمرک نیست ، بررسی ارزش باید صحیح و دقیق باشد.
اصل هفتم : ارزشیابی حتی المقدور متکی به اسناد بازرگانی باشد .
اصل هشتم : سیستم ارزشیابی باید تشریفات را به حداقل کاهش دهد .
اصل نهم : اختلاف بین گمرک و اظهارکننده باید طی تشریفاتی ساده، سریع، منصفانه و بی طرفانه حل و فصل شود.
روشهای تعیین ارزش
- تعرفه مقداری
- تعرفه ارزشی
- تعرفه مرکب
- تعرفه مخلوط